Suplementi u ishrani

Suplementi u ishrani

Biljka noni, vrednost nonija kao suplementa u jačanju zdravlja. Zdravi prirodni sokovi, zdravi čajevi, suplementi i dodaci ishrani.

Suplementi u ishrani RSS Feed
 
 
 
 

Riblje Ulje

Objavljeno od strane admin dana November 27, 2010

Na osnovu članka sa sajta http://www.organicfacts.net/

Zdravstvena korist ribljeg ulja uključuje njegovu sposobnost da pomaže u tretmanu bolesti srca, visokog holesterola, depresije, anksioznosti, niskog imuniteta, raka, dijabetesa, upala, artritisa, side, Alchajmerove bolesti, poremećaja vida i čireva. Takođe se smatra da pomaže kod mršavljenja, trudnoće, povećanja plodnosti i nege kože (pogotovo za psorijazu i akne).

Većina od nabrojanih koristi po zdravlje se mogu povezati sa pristustvom Omega 3 esencijalnih masnih kiselina, kao što su na primer DHA i EPA kiseline. Osim njih, druge korisne esencijalne masne kiseline nose oznake ALA i GLA.

Različite vrste riba, koje mogu biti dobar izvor ribljeg ulja su skuša, kalifornijska pastrmka, jezerska pastrmka, iverak, haringa, brancin, sardele, sabljarka, kamenice, tune, plava riba, inćuni i losos. Najčešće vrste za dobijanje ribljeg ulja su tuna, haringa, sardine, pastrmka i losos. U zavisnosti od toga koja se vrsta ribe koristi i od standarda čistoće u procesu rafiniranja ulja, dobija se različit kvalitet ribljeg ulja.

Sledi detaljnija razrada zdravstvene korisnosti ribljeg ulja:

Bolesti srca: Prema nekim kliničkim ispitivanjima, omega 3 kiselina je efektivna za smanjenje pojave kardiovaskularnih bolesti. Riblje ulje, koje obiluje omega 3 masnom kiselinom, zato, smanjuje rizik od bolesti srca i srčanih aritmija. Smanjuje nivo LDL holesterola, koji je loš holesterol, a pojačava nivo HDL holesterola, koji je dobar holesterol. Riblje ulje sprečava akumulaciju triglicerida i dalje smanjuje nivoe viška triglicerida. Preliminarna ispitivanja su pokazala da riblje ulje može da se koristi za prevenciju arteroskleroze kod pacijenata sa koronarnim problemima. Tako, riblje ulje je efikasno u tretmanu infarkta i redovna upotreba istog može da pomogne da se spreče problemi u vezi sa tim. Prema navodima lekara, dalja istraživanja su neophodna da bi se potvrdili ovi preliminarni nalazi.

Mršavljenje: Riblje ulje takođe pomaže kod mršavljenja. Istraživanje profesora Petera Hovea, iz Australije je pokazalo da riblje ulje poboljšava efiksanost vežbanja u smanjenju kilograma. Dobrovoljci kojima je davano riblje ulje su mršavili više od onih koji ga nisu konzumirali. Vežbe kombinovane sa ribljim uljem imaju pozitivni efekat na oblikovanje tela i telesnukonstituciju.

Cirkulacija Krvi: Veruje se da riblje ulje ima sposobnost da pojača cirkulaciju krvi zajedno sa smanjenjem triglicerida i da smanji nivoe holesterola.

Imunitet: Veruje se da redovno uzimanje ribljeg ulja pomaže u povećanju imuniteta i zato dovodi do uvećane otpornosti na prehladu, kašalj i grip. Omega 3 masne kiseline prisutne u ribljem ulju jačaju imuni sistem preko uticaja na citokine i eikosanoide prisutne u telu. Istraživači su proučavali efekat konzumiranja ribe i ribljeg ulja na imuni sistem svinja i našli su da riblje ulje pomaže rast ovih životinja. Slična istraživanja na miševima su takođe dala pozitivni rezultat. Zato se smatra da riblje ulje ima potencijal u jačanju imuniteta ljudi, kao i da pozitivno deluje kod pacijenata koji imaju lupus, što je bolest gde dolazi do napada imunog sistema tela na različite organe i tkiva. Riblje ulje pomaže u smanjenju bola i upale koje se mogu javiti u zglobovima, očima, bubrezima, srcu, krvim sudovima, plućima, nervima itd. Smanjuje groznicu, iritaciju kože i umor.

Sida: Istraživanja sprovedena od strane Nutritivnog naučnog programa u Leksingtonu su ukazala da riblje ulje obećava što se tiče moguće buduće primene u tretmanu side.

Upale: Riblje ulje ima antiupalno dejstvo. Redovno uzimanje suplemenata na bazi ribljeg ulja može da pomogne onima koji pate od hroničnih inflamatornih bolesti. Riblje ulje je efikasno u tretiranju raznih poremećaja gastro-intestinalnog trakta. Treba reći da su osobine ribljeg ulja ograničene na smanjenje upala, a imaju malo efekata na prevenciju istih.

Artritis: Riblje ulje je korisno u tretiranju artritisa, reumatizma, i sličnih bolesti. U slučaju osteoartritisa, pokazalo se korisnim kod smanjenja uticaja enzima koje uništavaju hrskavicu. Ipak, pošto je doza ribljeg ulja potrebna da bi se proizveo željeni efekat u poboljšanju stanja pacijenata nepoznata, uključivanje ovakvih tretmana se smatra kontraverznim. Takođe se mogu javiti negativne propratne pojave i kontraindikacije.

Depresija i anksioznost: Zbog prisustva Omega 3 masnih kiselina, riblje ulje je dobro za otklanjanje depresije, tuge, anksioznosti, nemira, mentalnog umora, stresa, smanjene sekusalne želje, suicidnih tendencija i ostalih nervnih poremećaja. Istraživači su utvrdili da se riblje ulje može korisstiti kod stabilizacije raspoloženja i u tretmanu bipolarnih poremećaja. Ne čudi onda da u zemljama gde se konzumira često, slučajevi depresije se javljaju ne tako često. U zatvorima, gde su zatvorenici dobijali više ribe i plodova mora stepen napada i pokušaja ubistva se smanjio.

Alchajmerova bolest: Istraživanja su pokazala da su omega masne kiseline, uključujući EPA i DHA, efektivne u tretmanu Alchajmerove bolesti. Alchajmerova asocijacija preporučuje ribu sa višim sadržajem masnih kiselina pacijentima kao zaštitna dijeta od demencije i Alchajmerove bolesti.

Hiperaktivnost: Ako vaše dete pati od hiperaktivnosti, emocionalne nestabilnosti, promene raspoloženja, loše koordinacije, nemogućnosti držanja pažnje, slabe memorije, slabe koncentracije, impulsivnosti, niskog kojeficijenta inteligencije, ili poremećaja u učenju, riblje ulje u obliku tableta, suplemenata ili kapsula se pokazalo kao dobro pomoćno sredstvo. Pošto se mozak sadrži od oko 60% masnoća, osobeno esenciajalnih kiselina kao što su omega 3 i omega 6, ovo ulje pomaže u poboljšanju funcije mozga. Takođe se veruje da je riblje ulje korisno u normalnom funkcionisanju mozga, za poboljšanje koncentracije i bolje učenje.

Poboljšanje vida: Dobro je poznato da je riblje ulje blagotvorno za poboljšanje vida. Takođe se smatra da pomaže da se ublaže poremećaji zbog degeneracije makule usled starosti.

Nega kože: Riblje ulje pomaže u poboljšavanju stanja suve kože. Čini je sjajnijom i utegnutijom. Smatra se da je korisno kod različitih problema sa kožom, kao što su ekcemi na koži, psorijaze, svrab, crvenilo, i osipi.

Akne: Riblje ulje je efikasno za tretman akni takođe.

Dijabetes: Pacijenti dijabetesa tipa II su skloniji kardiovaskularnim bolestima srca, arterosklerozi i moždanom udaru. Kako je napomenuto gore, riblje ulje može da pomogne u tretmanu različitih srčanih problema.

Čirevi: Simptomi peptičkog čira uključuju bol u abdomenu, gorušicu, lošu probavu, povraćanje, gubitak apetita, itd. Zbog prisustva EPA i DHA, riblje ulje može da pomogne kod nekih vrsta čireva.

Trudnoća: Riblje ulje je veoma korisno za žene u trudnoći jer DHA koja je prisutna u njemu pomaže u razvoju očiju i mozga bebe. Takođe se smatra da pomaže u sprečavanju pobačaja, preranog rođenja i male kilaže novorođenčeta. Istraživanje vođeno u Danskoj na preko osam hiljada žena u drugom stanju je pokazalo da ishrana siromašna ribljim uljem može da dovede do pojačanog rizika od preranog rođenja bebe. EPA i DHA takođe pomažu u borbi protiv depresije nakon porođaja. Zato je veoma blagotvorno konzumirati riblje ulje bilo u vidu tableta, suplemenata, kapsula, ili pilula za vreme trudnoće. Treba napomenuti da riblje ulje dobijeno iz jetre ribe ne bi trebalo da se koristi jer je bogato retinolom i vitaminom A.

Nega Kose: Riblje ulje pomaže u održavanju sjaja kose. Omega 3 potpomaže u rastu kose jer obezbeđuje hranjive materije folikulama. Zato, sprečava gubitak kose i pomaže njen brži razvoj. Proteini su neophodni za rast kose. Pošto riba bogata proteinima, konzumiranje ribe takođe pomaže da se održi zdravlje kose.

Takođe se veruje da riblje ulje pomaže kod astme i problema sa bubrezima. Mnogi vlasnici kućnih ljubimaca daju riblje ulje svojim ljubimcima, posebno mačkama i psima, da bi im dlaka bila zdrava i sjajna.

Američki program za borbu protiv visokog krvnog pritiska je upozorio da publicitet koji prati riblje ulje u vezi sa smanjenjem krvnog pritiska nije opravdan. Prema njihovim proučavanjima, suplementi na bazi ribljeg ulja samo neznatno smanjuju pritisak i to samo kod određenog dela pacijenata koji pate od hipertenzije.

Da li treba zameniti biljne ulje sa ribljim uljem?

Ne. Postoji mnogo sajtova koji propagiraju promenu sa biljeg ulja na riblje ulje u ishrani, a glavni razlog je pojačan unos omega 3 masnih kiselina. Ipak, treba primetiti da većina ovih sajtova to čini zbog prodaje svojih proizvoda na bazi ribljeg ulja. Nema sumnje da je ovo ulje najbolji izvor Omega 3 kiselina, ali i ostali izvori treba takođe da se konzumiraju.

Sledi sažetak osobina Omega 3 i Omega 6 masnih kiselina.

Postoji 3 vrste Omega 3 masnih kiselina. To su ALA, DHA i EPA. Sve tri su veoma važne za naš organizam. Biljni izvori, kao što su laneno ulje, sojino ulje, ulje konoplje, orahovo ulje, uljana repica i tofu, bogati su ALA kiselinama. Ljudsko telo može da konvertuje ALA u DHA i EPA, ali ipak postoje granice u kapacitetu konverzije. ALA je veoma korisna kiselina kod srčanih problema, ali su mehanizmi još uvek nepoznati.

GLA, je važna Omega 5 kiselina, i ima određenih indicija da pomaže u tretmanu raka. Veruje se da je GLA korisna takođe kod artritisa, gojaznosti, srčanih problema, visokog pritiska, problema sa kožom, srčanih bolesti i dijabetesa. Najbolji izvor GLA je ulje noćurka.

Upozorenje kod doziranja: Preterane količine ribljeg ulja mogu dovesti do nepovoljnih alergija i nuspojava. Riblje ulje može da bude problematično kod mnogih bolesti, zato je neophodno posavetovati se sa svojim lekarom, a posebno u vezi najpogodnijeg doziranja i načina upotrebe. Riblje ulje se može uneti u različitim oblicima. Tu su naravno direktni unos konzumiranjem riba, koje mogu biti pečene, grilovane, kuvane, pržene i dimljene. Osim toga, moguć je unos preko suplemenata, kao što su pilule, kapsule, u tečnom obliku i slično. Postoje takođe različiti farmaceutski stepeni ribljeg ulja. Za sve ovo je najbolje konsultovati svog lekara ili apotekara.

Čistoća ribljeg ulja:

Čistoća ribljeg ulja je važan faktor o kome mora da se vodi računa. Riblje ulje se dobija od sveže, slatkovodne ili morske ribe. Riba može biti zatrovana toksičnim jedinjenima kao što su na primer olovo, živa, arsenik, dioksini, PCB, i drugi, što može imati negativnog uticaja na ljudsko zdravlje. Zato, riblje ulje mora da bude čisto. Mnoge kompanije prodaju ultrafino destilisano ulje, ali je uvek potrebno proveriti koji su njihovi standardi proizvodnje.

Riblje ulje i Vitamini

Riblje ulje, pogotovo ono dobijeno od jetre riba je bogat izvor vitamina A i vitamina D. Preterana doza ovakvog ulja, može da dovede do hipervitaminoze, što dovodi do neželjenih efekata.

Postoje različa verovanja vezana za Vitamin E u kombinaciji sa ribljim uljem. Na primer:

Riblje ulje je podložno oksidaciji i može da dovede do pojave slobodnih radikala. Dodavanje antioksidanasa kao što je vitamin E ribljem ulju sprečava pojavu slobodnih radikala.

Preterana doza ribljeg ulja vodi u redukciju vitamina E. Ovaj gubitak vitamina E treba da se nadomesti unosom suplementarnog vitamina E.

Kombinacija vitamina E i ribljeg ulja bolje deluju u tretmanu mnogih kancera i bolesti srca nego kada bi se uzimali odvojeno.

Neka preliminarna istraživanja potvrđuju gornja tri tvrđenja. Ipak, bez potvrda i ozbiljnih dokaza, još uvek je rano da se donose pouzdani zakljuci o kombinovanom delovanju ova dva suplementa.

Kakva su vaša iskustva vezana za upotrebu ribljeg ulja?

Postojeći komentari:

bojić zaro /09.12.2010

dali je korisna riba iz konzervi za skidanje triglecirida a ako jeste koja vrstra naprimer Evina sardina

kiki /23.05.2011

imaju li tablete na bazi ribljeg ulja…???


Ime

Email: (neće biti objavljen)

Web sajt (opciono)

Komentar

Ovaj tekst nije namenjen dijagnostifikovanju, lečenju ili prevenciji bilo koje bolesti. Uvek se konsultujte sa svojim lekarom pre nego što se odlučite za neki od suplemenata ili dodataka u ishrani.